December 12, 2006

芬妮映像

记得是在小学五年级的图画课上,老师曾给我和同学们看过一张叫“蒙娜莉萨”的图片。她指着图片中的眼睛告诉我们说那是世界上最美丽、最富有魅力的眼睛。年少时的我还未能建立自己的审美观,并信以为真!此后很长一段时期内,我一直以“蒙娜莉萨”的眼睛为标准,审视所有女子的眼睛。但不幸的是,在我此后的生活中,直到我走向成熟,我仍然未能再次见到如此“美丽且最富魅力”的眼睛。

二十年后的一天,我几乎忘了这件曾经震撼我心灵的往事。直到一周前,我偶然在Flickr电子相册里浏览到芬妮的照片,给我留下了深刻的印象和美好的感受,使我回忆起来了二十年前的往事,感到自己找到了自己一直试图再次看到的那双眼睛。

接下来的几天时间里,我非常兴奋,我开始仔细地在Hsiao的相册中翻阅她的所有照片。我发现她并不是一个符合西方人审美观的女子。因而,“蒙娜莉萨之眼”事实上并非她的最美!我认为她的性情与外在的结合才是一个不可分割的整体美!我喜欢她在拍照时的pose,那并非色情照片里见到的挑逗性姿态;我喜欢她的衣着,没有丝毫的雍容华贵之感,却时尚而又大方;我喜欢她没有浓妆艳抹的秀美面容,看起来是那么的亲切甜美。

我从来不认为一个秀美而又温柔的女子会骑摩托车,因而即使是我根本不了解她,也能看出她根本不会骑摩托车。但我却十分欣赏她坐在摩托车上拍的那几张照——漂亮优雅——是介于古典与现代之间的传奇,有点儿“林妹妹”的味道,却又比林妹妹时尚典雅。事实上,我觉得儒家传统中的审美观在她身上可有可无,而我更乐意把她看成是一个后现代主义中 (Postmodernism)的Ms.Lin。

在她的这组照片中,我较喜欢的是一张她用右手托着长发、而又面无表表情的样子——那是她最好的姿态——不要刻意去追求一种姿态,本色的她,不做虚饰的她,才是真实的她,最美的她。看到这张照片,我仿佛就是“零距离”感受到了她的存在,好像是她在对着我扎头发…..而且还有点儿漫不经心!

我不知道自己是否已经喜欢上她了,但即使是我喜欢上她了,也只能走出房门,在北京这个沉闷的夜晚做做深呼吸。天空一片苍凉,没有一丝星光,月亮也不知道躲到哪里去了,使人很难憧憬黎明前曙光的到来。

此时的北京城已是夜阑人静,户外冬风啸啸、冰挂树梢,街边巷末空无一人,湖面的冰水也被笼罩在夜色中,大地一片苍茫!

我突然之间感到了一点儿孤独与寒冷。我漫步在湖畔,思索着如何写完我要想说的所有的话,我感到自己难以办到,因为我还有点矜持。尤其是我在面对一个二十岁女生的时候,我感到难以把自己的所思所想化为文字清晰表达出来。我觉得自己面对的不是一个让人喜爱的女子,而是一个陌生而又扑朔迷离的岛屿世界。在这个世界里,我不知道独立的精神与无助的关爱是否可以在隆冬时分结为日月潭中的玉洁冰清。


Daphny's image

It has been four weeks since I affected by Daphny. As a matter of fact she is a gorgeous looking admirable young girl hardly every man on this planet would fancy. If you see a girl like Daphny for the first time, you are blinded by her beauty losing the words you just have put together in your mind from one second to another. And honestly said, I haven’t even met her yet.

It is just her photos that had that kind of effect on me. Briefly said, her appearance is breath-taking. She is natural. She is plain. Her skin has the perfection of white porcelain; her hair is as dark as a deep ocean and as soft as silk. Her eyes remind me of Mona Lisa’s, looking with intensity and gentleness at the same time. She is an ideal of a girl.

But it is not only looks that count. And it is not only her superficial beauty that attracts me. I can see from Daphny’s eyes that she is a warm, gentle person with a good heart. Furthermore she is not that type of girl that is keen on materialistic things; she is looking for human beings of her attitude, of her state of mind.

When I look at her pictures, I remark that her poses are not typical. Normally people do not show any character by there poses, not any insight. It is more like a portrait that intends to show the person in good looking but unnatural state.

Her pictures are different. They show me an insight of her person. Drinking water while holding the bottle in her hand or touching her lips with her index finger are everyday situations. In that way she is not posing, but rather showing a trivial act of everyday life. She is not acting somebody. In my eyes, that is just what real beauty is all about.

Although Daphny is far away, I can enjoy the associations and feelings that her pictures give to people looking at this impressively beautiful Taiwanese girl.While distance between places can be long, distance between people still remain short. At least from my point of view

(Photos by Yu-Cheng Hsiao)